PANEL DYSKUSYJNY

NOC RZEMIOSŁA 2023 
MIĘDZYPOKOLENIOWY TRANSFER WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI RZEMIEŚLNICZYCH


czas: 16 września w godz. 16.00-18.00
miejsce: Pracownia Wschodnia (Pracownia Foto), ul. Władysława Skoczylasa 8


Podczas tegorocznego panelu podejmiemy temat transferu wiedzy i umiejętności w relacji mistrz-uczeń, konfrontacji ze sobą różnych perspektyw kształcenia zawodowego rzemieślnika i łączenia tradycji ze współczesnością. W dyskusji nad relacją tradycyjnych rzemieślników i nowego rzemiosła od lat przewijają się wątki społeczne, kulturowe i osobiste, na które nakładają się perspektywy powrotu do ręcznej wytwórczości jako naturalnego sposobu działania przeszłych pokoleń.
Jakie szanse i jakie wyzwania pojawiają się współcześnie przed rzemieślnikami starszego i młodszego pokolenia?
Gdzie przecinają się ich drogi zawodowe?
Czemu służy obecnie promocja ręcznej wytwórczości?
Do refleksji nad zdobywaniem fachu rzemieślniczego zaprosiliśmy Tadeusza Kierepkę – wybitnego krawca z 62-letnim doświadczeniem, Julię Kromolicką – projektantkę i propagatroka upcyclingu oraz Monikę Trypuz – artystkę wizualną, wykorzystującą twórczo rozwinięty perebor (lubelski ornament tkacki) w celu kreacji istotnych znaczeniowo i kulturowo ubrań.
Prowadząca: Małgorzata Herman – założycielka i prowadząca Projekt Pracownie. Autorka wywiadów, tekstów i reportaży o powrocie do tradycyjnych technik wytwarzania. Popularyzatorka rzemiosła. Aktywnie włącza się w inicjatywy wspierające działalność rzemieślników. Współpracuje z organizacjami w Polsce i zagranicą, które promują ręczne wytwórstwo. Producentka wydarzeń i wystaw o rzemiośle. W 2020 roku była jedną z prelegentek na TEDxWarsawWomen – jej wystąpienie dotyczyło społecznego znaczenia ręcznego wytwarzania we współczesnym świecie. W 2022 roku została nagrodzona za działałność realizowaną w ramach Projektu Pracownie Warszawską Nagrodą Edukacji Kulturalnej.

Przyjdź i i rozpocznij z nami celebrację Festiwalu Warsztatów Rzemieślniczych!
Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona. Obowiązują zapisy: https://forms.gle/JAzKPMgPoKMxAi1p6
P.S.
Osoby uczestniczące w panelu dyskusyjny jako pierwsze otrzymają dostęp do zapisu na warsztaty rzemieślnicze i masterclass w ramach Nocy Rzemiosła!

PRELEGENTKI I PRELEGENCI:

1Julia Kromolicka - projektantka, propagatroka upcyclingu i technik naturalnego barwienia. Uczestniczka Dutch Design Week 2021 z wystawą “Plants Traces”, współtworzy projekt Spódnice Wolności. Absolwentka kierunku Fashion Design, School of Form (Uniwersytet SWPS). Jej pracą dyplomową była kolekcja pt. “Przyjemność wzrokowa a ubiór kobiecy”. To tam zainteresowały ją tajniki barwienia, które zgłębiała w Instytucie Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich.

Czerpię inspirację z historii, zapomnianych praktyk związanych z ubiorem. Wykorzystuje różne techniki krawieckie i naturalne barwienie tkanin, jako narzędzia upcyclingu materiałów z drugiego obiegu do tworzenia unikatowych tkanin, ubrań, roślinnych obrazów. Można ze mną uszyć coś na miarę lub przynieść swoje ubranie do farbowania a wspólnie zaprojektujemy co to ma być! Prowadzę warsztaty i spacery barwierskie.

 

2Tadeusz Kierepka – krawiec, starszym Cechu Krawców i Rzemiosł Włókienniczych oraz wiceprezes Mazowieckiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości. Zawodu uczył się od 16 roku życiu w pracowni swojego wuja Wincentego Grucy, jednego z najlepszych i najbardziej cenionych krawców w przed- i powojennej Warszawie, na ul. Widok. Dyplom mistrza krawiectwa męskiego uzyskał w 1970 roku, a krawiectwa damskiego dwanaście lat później.

Do licznego grona jego krajowych i zagranicznych klientów należeli m.in. arystokraci z rodziny Potockich, Witold Lutosławski czy Stefan Rachoń, dla którego frak szył jeszcze jako młody rzemieślnik. W 1982 roku założył własną pracownię na ul. Marszałkowskiej.

Dziś klientami pana Tadeusza w pracowni na ul. Śniadeckich 1/15 są przede wszystkim młodzi prawnicy, bankierzy i inni klienci pracujący w zawodach wymagających na co dzień eleganckiego ubrania, ceniący sobie najwyższej jakości ręcznie wykonane jesionki, płaszcze, garnitury, kostiumy damskie, spodnie, spódnice, fraki i smokingi. (źródło: www.rzemieslnicy.waw.pl)

3Monika Trypuz – urodzona w 1981 roku w Chełmie. Studia: Matematyka ze specjalnością informatyczną na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym KUL w Lublinie (magisterskie, 2000–2005), Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie (I st., 2007–2010), Wydział Grafiki ASP w Warszawie (II st., 2017–2020) – dyplom z wyróżnieniem rektorskim uzyskała w dwóch specjalnościach: Grafika Warsztatowa pod kierunkiem prof. Rafała Kochańskiego oraz Ilustracja i Grafika Wydawnicza pod kierunkiem prof. Błażeja Ostoi Lniskiego.Artystka wizualna poruszająca się w dziedzinie sztuki krytycznej i designu spekulatywnego. Ostatnie jej zainteresowania skupiły się wokół polskiej kultury ludowej i rękodzieła. Efektem tych zainteresowań jest autorska książka „Rocznik wsi” inspirowana tkaniną dwuosnowową ilustrująca miesiąc po miesiącu niepowszechne bądź zapomniane tradycje i obrzędy ludowe oraz projekt „Atencja” poświęcony pereborom (lubelskim ornamentom tkackim) będący próbą konfrontacji dawnych technik rękodzielniczych z nowoczesnymi technikami cyfrowymi, a także marka modowa How I wykorzystująca twórczo rozwinięty perebor w celu kreacji istotnych znaczeniowo i kulturowo ubrań.